Tips för ditt småföretag
I det här inlägget kommer vi att titta på flera marknadsföringstips som du kan använda för att marknadsföra ditt småföretag, generera försäljning och driva tillväxt.
Att marknadsföra ditt småföretag behöver inte vara raketvetenskap.
Även med de enklaste strategierna kan dina marknadsföringsaktiviteter ge meningsfulla resultat om du använder dessa beprövade marknadsföringstips.
Med rätt marknadsföringsspelplan kan du åstadkomma mycket utan att spendera en förmögenhet.
För att marknadsföra ditt småföretag effektivt kommer vi att titta på flera marknadsföringstips som erfarna entreprenörer använder.
Här är våra åtta marknadsföringstips för att marknadsföra ditt småföretag:
- Skapa en vinnande företagswebbplats
- Publicera innehåll av hög kvalitet
- Utnyttja e-postmarknadsföring
- Kör annonser i sociala medier
- Arbeta med influencers
- Erbjud webbseminarier
- Kör betala-per-klick-kampanjer (PPC).
- Integrera marknadsanalyser i dina strategier
1. Skapa en vinnande företagswebbplats
Innan du tänker på hur du ska marknadsföra din webbplats, se till att den kan omvandla dina webbbesökare till betalande kunder.
Det är ingen idé att få trafik till din webbplats om alla klickar iväg utan att köpa.
Här är några sätt att skapa en vinnande webbplats:
- Fokus på konvertering. Du behöver mer än en webbplats som ser professionellt ut för att få ditt lilla företag att växa. Enbart estetik kommer inte att ta dig långt. Optimera din webbplats för konvertering genom att använda övertygande kopia, strategiskt placerad uppmaning (CTA) etc.
- Ge en tydlig beskrivning av ditt företag. Se till att din hemsida representerar ditt företag korrekt. Beskriv vad du gör, vem du är och vilka fördelar dina kunder kan få att arbeta med dig.
- Använd ett tillförlitligt innehållshanteringssystem (CMS). Ett CMS hjälper dig att skapa och hantera ditt digitala innehåll. Välj en med funktioner som matchar dina behov, inklusive användarvänlighet, prissättning och skalbarhet.
2. Publicera innehåll av hög kvalitet
Innehåll är avgörande för att marknadsföra ditt företag eftersom det engagerar din publik, rankas högre på sökmotorer och ger energi till dina inkommande marknadsföringsinsatser.
Ditt innehåll beror på din målgrupp och mål. Använd innehållstyper som är relevanta för din publik och tillför mest värde.
Prova dessa innehållstyper:
- Listor. Att presentera information i ett listformat gör ditt innehåll lättare att läsa, förstå och dela.
Artiklar och blogginlägg. Välskrivet innehåll som syftar till att hjälpa, underhålla eller ge värdefull information, hjälper till att bygga upp din relation med dina läsare.
Till exempel, om du är en klädhandlare, publicera ett blogginlägg om aktuella modetrender eller tips om hur man mixar och matchar sina kläder. - Infografik. Infografik gör komplex information och statistik enklare för din publik att konsumera, vilket engagerar dem. Dessutom är det ett bra sätt att återanvända innehåll.
3. Utnyttja e-postmarknadsföring
Nyhetsbrev via e-post som löser dina publiks problem kommer att göra dig till deras favoritföretag. Du bygger förtroende och meningsfulla relationer med din publik.
Använd marknadsföringsautomatiseringsverktyg som Omnisend för att effektivisera dina e-postmarknadsföringskampanjer och förbättra din ROI för e-postmarknadsföring.
Verktyget låter dig skapa automatiseringsarbetsflöden, generera handlingsbara rapporter och målgruppssegmenteringsfunktioner, etc.
De har också professionella nyhetsbrevsmallar så att du inte behöver skapa dina e-postmeddelanden från början.
4. Kör annonser i sociala medier
Genom att diversifiera dina betalda annonsstrategier genom annonser i sociala medier kan du utöka dina integrerade marknadsföringsstrategier, öka ditt engagemang, bredda din räckvidd, leda mer trafik till din webbplats och öka din försäljning.
Få ut det mesta av dina kampanjer genom att överväga dessa marknadsföringstips för sociala medier:
- Bestäm dina kampanjmål. Oavsett om du vill öka varumärkesmedvetenheten, driva trafik till din webbplats eller generera potentiella kunder, hjälper uppsättning av tydliga mål ditt team att ta reda på vad som är viktigt för företaget. Detta hindrar dem från att göra andra saker som bara är distraktioner.
- Identifiera din målgrupp. Att bygga köparpersonas hjälper dig att förstå dina kunders smärtpunkter och skapa riktade meddelande- och marknadsföringsstrategier för dina sociala mediekampanjer.
5. Arbeta med influencers
Använd influencers vars läsare är din målmarknad för att marknadsföra dina produkter och etablera din auktoritet.
När influencers marknadsför en produkt eller tjänst är det outtalade budskapet att de litar på produkten och produkttillverkaren. De skulle trots allt inte köra kampanjen om de inte är nöjda med produkten.
När en influencer ger dina produkter tummen upp, kommer deras följare att lita på dig också.
6. Erbjud webbseminarier
Webbseminarier hjälper dig att ansluta, interagera och leverera värdefullt innehåll till din publik i realtid, vilket gör det till ett utmärkt komplement till dina marknadsföringskampanjer.
Webinarier används ofta för produktdemonstrationer, för att dela värdefulla tips och insikter, konsultationer etc.
Tänk på dessa tips när du kommer med webinarämnen:
- Kontrollera dina vanliga frågor (och dina konkurrenters) för frågor som dina kunder vill ha svar på.
- Gå igenom din blogglista och leta efter inlägg med störst engagemang. Dessa engagemang fungerar som social validering av att din publik är intresserad av ämnet.
- Fråga din målgrupp direkt genom att köra undersökningar och omröstningar. Få deras feedback på saker de vill lära sig om. Om du är en marknadsföringsbyrå, fråga om de vill lära sig mer om marknadsföringstermer, strategier, hur man prissätter en produkt, etc. Deras feedback ger dig ett bättre perspektiv på vilka ämnen som är viktiga för dem.
7. Kör PPC-kampanjer
Att använda pay-per-click (PPC) marknadsföring är ett av de snabbaste sätten att driva trafik till din webbplats och öka din varumärkesmedvetenhet.
Även om ditt lilla företag är nystartat och du har noll följare eller e-postprenumeranter, kan du fortfarande nå tusentals genom att köra PPC-annonser.
För att få bättre resultat av dina PPC-kampanjer, överväg dessa marknadsföringsidéer för dina annonser:
- Ta reda på vilka sökord dina konkurrenter använder. Gör din egen sökordsforskning, men det skadar inte att kontrollera vilka sökord dina konkurrenter bjuder på och bygga din annonsstrategi därifrån.
- Kör delade tester. Skapa två varianter av dina annonskampanjer och övervaka vilka som ger bättre resultat. Optimera sedan dina annonsutgifter för vinnaren.
- Använd ominriktning. Istället för att rikta in dig på nya grupper av människor, kör dina annonser till dem du har riktat in dig på tidigare. Noll med personer som kommenterat dina annonser, lagt till dina produkter i sina virtuella kundvagnar eller tittat på dina videoannonser etc. Dessa personer har större sannolikhet att klicka på dina annonser.
8. Integrera marknadsanalyser i dina strategier
Digital marknadsföringsanalys hjälper dig att bedöma, analysera och mäta resultatet av dina kampanjer och andra marknadsföringsinsatser.
Det ger dig praktiska insikter om dina kampanjer, hjälper dig att förbättra dina marknadsföringsstrategier och fatta bättre affärsbeslut.
Följ dessa tips för att integrera analyser i din marknadsföringsstrategi:
- Lär dig din publiks beteende. Att övervaka hur dina kunder interagerar med ditt varumärke hjälper dig att förfina dina strategier och marknadsföringsplan för bättre omvandlingar.
- Spåra leadskällor och intäkter. Genom att veta var du lyckas generera potentiella kunder och tjäna intäkter i dina marknadsföringsinsatser kan du identifiera kampanjer som du bör upprätthålla, ta bort eller förbättra för att få maximala resultat.